Malaysia mempunyai masyarakat
yang berbilang kaum kerana inilah
Malaysia menjadi salah satu Negara yang unik kerana setiap tahun kita merayakan pelbagai perayaan. Untuk tugasan seterusnya anda dikehendaki pergi ke check point Perayaan sepanjang tahun Negaraku Malaysia untuk menyelesaikan teka silang kata yang berasaskan perayaan di Malaysia. Hint: check point Negeri Ku Tercinta peta yang diberi. "
Malaysia menjadi salah satu Negara yang unik kerana setiap tahun kita merayakan pelbagai perayaan. Untuk tugasan seterusnya anda dikehendaki pergi ke check point Perayaan sepanjang tahun Negaraku Malaysia untuk menyelesaikan teka silang kata yang berasaskan perayaan di Malaysia. Hint: check point Negeri Ku Tercinta peta yang diberi. "
Perayaan
yang disambut oleh rakyat Malaysia setiap tahun.
1. Perayaan yang disambut suku kaum cina.
2. Perayaan yang akan disambut pada 8 November 2007.
3. Perayaan yang disambut oleh umat islam setelah berpuasa selama sebulan.
4. Umat islam akan menyambut hari raya………….selepas menyambut hari raya.
5. Kaum suku iban akan meraikan pesta ………pada 31 Jun setiap tahun.
6. Diraikan pada setiap 25 disember.
7. Pesta…….diraikan oleh masyarakat kadazan/dusun di Sabah.
8. Hari ……… akan disambut pada 31 ogos setiap tahun.
9. Pesta kuih……….akan disambut setiap tahun oleh masyarakat cina.
1. Perayaan yang disambut suku kaum cina.
2. Perayaan yang akan disambut pada 8 November 2007.
3. Perayaan yang disambut oleh umat islam setelah berpuasa selama sebulan.
4. Umat islam akan menyambut hari raya………….selepas menyambut hari raya.
5. Kaum suku iban akan meraikan pesta ………pada 31 Jun setiap tahun.
6. Diraikan pada setiap 25 disember.
7. Pesta…….diraikan oleh masyarakat kadazan/dusun di Sabah.
8. Hari ……… akan disambut pada 31 ogos setiap tahun.
9. Pesta kuih……….akan disambut setiap tahun oleh masyarakat cina.
Lirik
Lagu Bahasa Menjunjung Bangsa
Mari bangsaku mari saudara
Kita gunakan bahasa bonda
Sebagai lidah penggugah rasa
Cinta bahasa cinta budaya
Demi cinta kepada budaya
Kita penatar bahasa bonda
Bahasa maju budaya jaya
Maruah bangsa terpelihara
(korus)
Cintailah bahasa ibunda
Cintailah budaya pusaka
Bahasa yang menjunjung budaya
Budaya nilai maruah bangsa
(Ulangi korus sekali lagi)
Penyanyi: Imran Ajmain
Lagu: Abdollah Lamat
Seni kata: Muhammad Ariff Ahmad
Membaca Pantun Hari Raya
Kita gunakan bahasa bonda
Sebagai lidah penggugah rasa
Cinta bahasa cinta budaya
Demi cinta kepada budaya
Kita penatar bahasa bonda
Bahasa maju budaya jaya
Maruah bangsa terpelihara
(korus)
Cintailah bahasa ibunda
Cintailah budaya pusaka
Bahasa yang menjunjung budaya
Budaya nilai maruah bangsa
(Ulangi korus sekali lagi)
Penyanyi: Imran Ajmain
Lagu: Abdollah Lamat
Seni kata: Muhammad Ariff Ahmad
Membaca Pantun Hari Raya
Kad ucapan penganti diri,
Semoga berbahagia di aidilfitri, Kepulangan perantau dipagi raya, menyambut syawal bersama keluarga. |
Sungai disusur sehari-hari,
Dalam gelap menangkap ikan, Kami menyusun sepuluh jari, Salah dan silap harap maafkan. |
Kod: PHR 101
|
Kod: PHR 102
|
Disisir diandam dengan cekap,
Potong rambut pelbagai gaya, Puasa sebulan sudahlah lengkap, Kita menyambut Hari Raya. |
Negara kita aman sentosa,
Jangan dilupa orang terinyanya, Makan sudah baju bergaya, Orang fakir jangan dilupa. |
Kod: PHR 103
|
Kod: PHR 104
|
Masak udang dan gulai ketam,
Pembasuh mulut kuih keria, Berbunyi mercun berdetum detam, Riang gembira dihari raya. |
Adik tersayang segak bergaya,
Mengait kuih di atas para, Suasana riang di hari raya, Bermaaf-maafan riang gembira. |
Kod: PHR 105
|
Kod: PHR 106
|
Menyeberang lautan melintas negeri,
Terbang jauh dari Itali, Datuk nenek muka berseri, Anak cucu telah kembali. |
Gua Niah pintunya lebar,
Dayak dusun jadi penjaga, Datuk nenek tidak tersabar, Kuih tersusun di atas meja. |
Kod: PHR 107
|
Kod: PHR 108
|
Memukul gendang pelbagai gaya,
Amat meriah riang gembira, Ramai bertandang di hari raya, Tersenyum riang sanak saudara. |
Puasa itu satu perintah,
Oleh Allah yang maha perkasa, Perintah itu jangan dibantah, Wajibnya itu pada yang berkuasa. |
Kod: PHR 109
|
Kod: PHR 110
|
Hari raya hari yang berkat,
Bermaaf-maafan sesama saudara, Hai maknusia bulatkan tekad, Perintah Allah laksanakan segera. |
Sehari sudah lesu berpuasa,
Hidangan berbuka sudah tersedia, Jangan kamu membazir masa, Mulai beribadat semasa belia. |
Kod: PHR 111
|
Kod: PHR 112
|
Dingin di perigi waktu pagi,
Berkokok ayam ditengah laman, Aidil fitri menjelma lagi, Tamatlah ujian bagi yang beriman. |
Sebulan genap kita berpuasa,
Semoga digolongkan pada orang berjaya, Diperintah sudah oleh Yang Berkuasa, Sesudah berpuasa kita beraya. |
Kod: PHR 113
|
Kod: PHR 114
|
Lemah lembut tuan puteri,
Berhias pandai cantik dipandang, Meriah menyambut Aidilfitri, Sahabat handai datang bertandang. |
Lemah lembut tuan puteri,
Berkain cindai cantik dipandang, Meriah menyambut Aidilfitri, Sahabat handai datang bertandang. |
Kod: PHR 115
|
Kod: PHR 116
|
Udara dingin hening pagi,
Tabuh bising mulakan hari, Aidilfitri menjelma lagi, Masing-masing pakai berseri. |
Tanpa mengira miskin kaya,
Pangkat kedudukan hamba bernyawa, Sama-sama menyambut raya, Maaf-maafan dihari bahagia. |
Kod: PHR 117
|
Kod: PHR 118
|
Aidilfitri hari kemenangan,
Kejayaan menempuh halangan, Mengenali erti kesenangan, Bagi mereka yang kekurangan. |
Aidilfitri hari kemaafan,
Menghapus kesalahan sesama insan, Memupuk perpaduan sesama ehsan, Mengikat tali keakrapan. |
Kod: PHR 119
|
Kod: PHR 120
|
Buah pauh di tengah bendang,
Jadi dagangan di tengah kota, Saudara jauh datang bertandang, Bermaaf-maafan sesama kita. |
Masak udang dan gulai ketam,
Pembasuh mulut kuih keris, Berbunyi mercun berdentum-dentam, Riang gembira di Hari Raya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU TAHUN ENAM
Mata
Pelajaran : Bahasa
Melayu Tahun Enam
Tahun : 6 Elit
Bilangan
Murid : 32 orang
Tema :
Perayaan Di Malaysia
Tarikh : 17
Oktober 2012
Masa : 60
minit
Objektif : Pada akhir
pengajaran ini murid dapat:
(i)Menyatakan
tentang pengalaman mereka meyambut perayaan
secara lisan.
(ii)Membaca
dan menyatakan lima isi penting secara lisan mengenai perayaan di Malaysia.
(iii)Murid
dapat menulis karangan pendek mengenai pengalaman mereka menyambut perayaan.
Hasil Pembelajaran :1.1-Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian
Dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Aras
1(i)Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan
menggunakan bahasa yang sesuai.
5.1-Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras
2(i)Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi
berdasarkan tanda baca.
(ii)Membina
dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang
sesuatu tajuk.
Aras 3(i)Menyediakan perenggan dengan menggunakan
ayat tunggal dan ayat majmuk.
Kemahiran
Bahasa :Kemahiran
bertutur, menulis dan mendengar
Sistem
Bahasa :Sistem
ejaan, ayat tunggal dan ayat majmuk,sebutan dan intonasi.
Ilmu :
Bahasa Melayu/Kebudayaan
Nilai :
Kesenian, menghayati, menghormati dan menghargai
Kemahiran
Bernilai Tambah : Kemahiran berfikir-
membuat perpezaan,membuat inferans
Kemahiran Belajar- menerima maklumat,
memproses dan
Melaporkan.
Kecerdasan pelbagai-
kinestetik,intrapersonal,interpersonal,
Naturalis dan emosi.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid dapat menceritakan pengetahuan
dan pengalaman mereka
Mengenai perayaan yang terdapat di Malaysia
dengan cara
Berdialog dan membina ayat dengan menggunakan
ayat mudah.
Penyerapan Isi : Kajian
Tempatan, Masyarakat majmuk
Bahan Bantu Mengajar : Kad Gambar,Petikan, Pita Rakaman,
Buku Latihan,Lembaran
Kerja.
Langkah
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan/Impak
|
Set Induksi
(5 minit)
|
(i)Guru menampalkan kad
gambar di papan yang berkaitan dengan jenis-jenis perayaan yang terdapat di
Malaysia sambil bersoaljawab dengan murid.
|
(i) Murid diminta untuk
melihat gambar dan menghayatinya.
(ii)Murid diminta untuk membezakan
jenis perayaan mengikut kaum dan menceritakan pengalaman mereka.
(iii)Guru menjelaskan
aktiviti dan tajuk pengajaran yang akan dipelajari pada hari ini.
|
Kemahiran berfikir;
Inferens,membuat
perbandingan kad gambar-gambar perayaan.
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Guru memberi teks cerita
yang bertajuk “Perayaan di Malaysia”
Soaljawab secara lisan
Guru mengedarkan lembaran
kerja kepada murid.
|
(i)Murid dikehendaki
membaca petikan secara senyap.
(ii)Murid diminta membaca
petikan itu secara individu dengan kuat dan mengikut intonasi serta gaya yang
betul.
(ii)Murid-murid yang lain
dikehendaki mendengar dan meneliti teks sambil memahami petikan tersebut.
(iii)Guru menanyakan
soalan kepada murid berkaitan dengan petikan.
(iv)Murid dikehendaki
memberi lima makna perkataan
berdasarkan petikan yang dibaca.
(v)Murid dikehendaki
menjawab lima soalan pemahaman dengan ayat yang lengkap berdasarkan petikan
yang diberi.
|
Petikan
Nilai jujur
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Guru membentuk kumpulan
perbincangan di kalangan murid dan diminta membentangkan hasil kerja mereka.
Guru mengawasi dan
membimbing murid mengikut kumpulan.
Guru memberi peneguhan
kepada murid yang member jawapan yang betul.
|
(i)Murid dibahagikan kepada
beberapa kumpulan.
(ii)Murid diminta untuk
berada dalam kumpulan dan membuat perbincangan.
(iii)Murid dikehendaki
membentangkan perbezaan antara perayaan yang terdapat di Malaysia dan
bandingkan dengan pengetahuan dan pengalaman mereka.
(iv)Guru meminta kumpulan
membentangkan hasil perbincangan.
(v)Guru menanyakan soalan
yang berkaitan dengan isi pembentangan dan meminta percambahan pendapat
mereka.
(vi)Guru berbincang dan
membuat kesimpulan hasil pembentangan murid.
|
Kemahiran berfikir
Penyerapan isi Kajian
Tempatan
BCB-melapor
Nilai
Kerjasama
Tolak ansur
|
Langkah 3
(20 minit)
|
Guru memberi latihan
kepada murid-murid.
Aktiviti pemulihan
|
(i) Guru memberi arahan
dan penerangan kepada murid tentang cara membina karangan.
(ii)Guru mengedarkan lembaran
kerja/latihan kepada murid iaitu membuat karangan pendek berkaitan perayaan
di Malaysia.
(iii)Guru membimbing
kumpulan murid yang memerlukan pemulihann dengan menyediakan teks cerita yang
perlu dilengkapkan dengan mengisi tempat kosong.
|
Latihan
Lembaran kerja
Buku latihan
Nilai
Yakin
Berdikari
|
Penutup
(5 minit)
|
Guru mengedarkan lembaran
kerja dan membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar sambil
bersoaljawab dengan murid tentang nilai dan isi pelajaran yang telah
dipelajari.
|
(i)Murid diminta membuat
latihan di rumah sebagai aktiviti pengukuhan dan pemulihan untuk menambah
pemahaman mereka.
(ii)Murid diminta
menyatakan nilai-nilai murni yang telah dipelajari pada hari tersebut.
(iii)Semua murid berdiri
dan menyanyikan lagu “Selamat Hari Raya” secara beramai-ramai sambil
bersalam-salaman bersama dengan rakan mereka diiringi pita rakaman radio
kaset.
|
|
No comments:
Post a Comment